17 år & 2 barns mamma -

Dumlekakor

Satt & läste lite bloggar & då var det en som hade bakat dumlekakor & det såg så gott ut så jag var tvungen att prova,
& jag är glad att jag gjorde det. Så himla gott!
Ni måste prova om ni inte har gjort det.


Bloppis

Sådär, har hållt på nu ett bra tag med att fota, lägga in bilder & bestämma pris,
är inte riktigt nöjd men orkar inte hålla på att ändra.
Jag har inte riktigt gjort kläderna rättvisa med mina dåliga fotografskills, men aja, det får duga.
Jag ville inte att kläderna skulle ta upp massa plats här i bloggen så jag fixade en underblogg, men jag råkade göra det på fel blogg, haha.
Men kika in.

Här hittar ni kläderna!



Barnkläder

Har gått igenom Hampus gamla bebiskläder,
hade massor!
Saker som han inte ens har använt för jag hade så mycket att välja mellan.
Sorterade i alla fall upp det i sånt som jag vill spara, sälja & slänga.
Slutade med att jag fick 3 stora kassar fulla med kläder som jag ska sälja billigt (alltså, nästan gratis :P),
nu är frågan bara hur jag ska få det sålt?
Blocket? Tradera?
Vad tycker ni är bäst?
Någon som är intresserad av att köpa barnkläder? :)
En del är märkeskläder, bla emile et rose (oanvända)


Fosterrörelser

Måste ju berätta att jag redan känt bebis ett fåtal gånger.
Senaste gången var alldeles nyss, det går inte att missta för något annat, supermysigt!
Med Hampus kände jag första gången runt v.16-17.


v.15 (14+0)

Bebis

Stor som ett äpple. Vikten har fördubblats sedan förra veckan, nu väger bebisen 50 g och är 9 till 10 cm mellan stjärt och huvud. Bebisen samlar på sig kalcium och skelettet blir hårdare och hårdare. Bebisen kan suga på tummen och är i princip färdigformad. Blodsystem, hjärta, ögon, öron, armar och ben finns nu klara i miniformat inför framtiden.

Du

Det börjar synas på en del att de är gravida. Eftersom bebisen tar kalcium från dig behöver du få dig lite extra, finns bla i mjölkprodukter. Är du osäker på hur du får i dig allt du behöver under graviditeten så är du välkommen att skicka en fråga till våra duktiga kostrådgivare, se länk nedan. En del kvinnor känner svartsjuka, drömmer mardrömmar och är otrygga. Tala med din partner om hur du känner dig så han på bästa sätt kan finnas som ett stöd.

Källa 40 veckor: Mammapraktika av Leni Söderberg och Barnmorskan online på Minbebis.com

 

Bild från imorse :)
(ja, spegeln är lite skitig ;))


fun with the girls ;)

Igår var jag på tjejmiddag med Lizze, natta, jossan, linnea & eva, eftersom att Hampus är bebis så fick han räknas med ;)
Hade jätteroligt!
Vi var hemma hos Lizze, åt tacogratäng, spelade spel & pratade om allt och inget.
Hampus somnade vid 8 som vanligt så han fick somna där så fick han somna om i bilen på väg hem.
Idag ska vi förmodligen hem till älskling, men jag tar med mig datorn den här gången.
Bjuder på en "gammal" bild på lilleman;


Dröm

Drömde att jag såg könet på bebis i magen, det var en flicka!
Såg det klart & tydligt.
I början trodde jag att det var en tjej, men nu tror jag att det är en pojke (eller är det bara önsketankar?)
Jag skäms så mycket över att jag önskar att det är en till kille, förbjudna känslor.
Men självklart kommer jag älska han/henne oavsett kön!
Men jag känner mig som en riktigt pojkmamma, det är nog därför ;)


Hej igen!

Sådär, nu bloggar jag igen.
Har inte haft någon tid för bloggen eftersom att Hampus har varit lite dålig,
jag vet inte riktigt vad som har varit fel, men något var det i alla fall.
Idag är det mycket bättre som tur är!
Hampus sover knappt något på dagarna längre.
Han vaknar 8 & somnar 8, så sover han ca 1 timme på dagen också & då har jag också sovit nu eftersom att
det är rätt jobbigt att ha en skrikandes unge hela dagen & samtidigt vara gravidtrött;),
Richard har inte heller kunnat hjälpa mig eftersom att han har jobbat,
men snart så :)
Nu ska jag & Hampus till köpis & handla lite mat, ska nog kolla lite på rean & drömma mig bort också (ska inte köpa något!)
Men nu vet ni vad jag har haft för mig.
Hoppas ni har haft det trevligt under den här halvan av veckan?
Hej så länge!


mobilbloggar orkar inte rotera bilden


äntligen är Richard hemma än:) har varit här hela dagen och stannar över natten. Richard har ingen dator så jag har inte kunnat blogga därför. Skriver mer sen. Hörs!

Kalas

Vi har haft kalas här hemma för min pappa så jag har inte haft tid över för datorn som ni nog kan förstå ;)
Efter alla åkt så färgade jag min systers utväxt & så klippte hon mitt (hon är utbildad frisör) hår, nöjd är vad jag är!
Skönt att man kan dra fingrarna genom håret utan att hindras av massa tovor som blivit för att topparna var så slitna.
Mitt hår hade gått av på flera ställen också, jättetrevligt...
I alla fall så har jag väll inte så mycket mer att skriva,
ska lägga in lite bilder på Hampus som jag tog idag tänkte jag & sen krypa till kojs.
Just ja, i natt kommer älskling äntligen hem från Got(t?)land!
Som jag har saknat honom :)


v.14 (13+0)

Kroppen: Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

 

 

Ni får klara er med webbcam bilder ;)


Godmorgon alla fina!

Hur mår ni idag?
Själv så mår jag illa! Jag fick i mig lite frukost men sen vart jag tvungen att springa på toaletten,
jag hatar det här & jag tänker inte låtsas som något annat.
Tur att jag har min lilla prins i alla fall!
(det här inlägget skulle ha kommit upp imorse, men olika saker kom ivägen)


Älskat barn i nya fina kläder (mobilbilder)

Tröjan syns ganska bra på bilderna, men byxorna ser ut såhär:
Både bodyn & byxorna är från KappAhl.


Ännu mera ner

Börjar bli orolig på riktigt nu.
Jag borde ha gått upp i vikt vid det här laget, men nejdå.
Jag försöker verkligen få i mig så mycket mat som möjligt men det räcker tydligen inte eftersom att
vågen stog på ytterligare 1kg minus imorse.
Det är väll säkert inte lika farligt som det känns som att det är.
Jag trodde ju att jag skulle gå upp lika mycket som med Hampus,
där snacka vi viktökning!
Men när jag inte har gått upp ett endaste dugg utan istället gått ner 5kg sen jag blev gravid så är det väll klart att man blir lite orolig.

Någon mer som har gått ner i vikt istället för att gå upp?



Aj, aj & mera aj

Usha, kan inte sova för att jag har så himla ont i magen/ryggen, är väll livmodern som växer antar jag.
Istället sitter jag här & kollar igenom gamla bilder på när Hampus var nyfödd, & bilderna från förlossningen/bb, lyckligare har jag aldrig varit!
Kan ju inte säga annat än att jag längtar så himla mycket till förlossningen nu!
Tiden kommer nog gå fort & snart ligger jag där igen, åh vad jag längtar, att föda barn är det bästa & smärtsammaste som jag har gjort i mitt liv.

Annars glömmer jag lätt bort att jag är gravid nu, har fullt upp med att ta hand om Hampus hela dagarna,
men magen växer så det knakar & jag kan inte knäppa jackan längre, haha!
Jag har börjat få foglossning igen & illamåendet vägrar gå över.
När jag var gravid med Hampus mådde jag illa i ca 2 veckor, 7-9, denna graviditet är inte ett dugg lik den jag hade med Hampus.
Men det är väll som dom säger, ingen graviditet är den andra lik.

Men åh, vad ont det gör nu.
Man kanske ska ta en alvedon?
Jag brukar aldrig ta det så det känns väldigt onödigt,
fast egentligen, varför ha ont när man inte behöver?
Det jag behöver är att sova för att orkar vara en pigg & glad mamma åt lilleman imorgon.
& på tal om han, han sover i sin egna säng inatt!
Ska försöka låta bli att ta upp honom & bära honom till min säng men jag vet inte riktigt vad jag gör när jag bara är halvt vaken ;)

Btw, om någon är sugen på att läsa min

förlossningsberättelse så finns den att läsa

på den här länken :

http://sandraaes.blogg.se/category/forlossningsberattelse.html



Vad vore jag utan dina andetag?

Jag vet att du sover 
Känner värmen från din hud 
Bara lukten gör mig svag 
Men jag vågar inte väcka dig nu 

Jag skulle ge dig 
Allting du pekar på 
Men bara när du inte hör 
Vågar jag säga så 

Jag kan inte ens gå 
Utan din luft i mina lungor 
Jag kan inte ens stå 
När du inte ser på 
Och genomskinligt grå blir jag 
Utan dina andetag




Billigt & bra

Handlade ju lite nytt åt Hampus igår så idag blev det min tur.
Var tvungen att gå & köpa nytt smink eftersom att det inte hanns med igår & då såg jag ju att det var rea överallt!
Gick in på H&M & tittade lite, hittade nya byxor till mig själv för ynka 20kr(!), trodde först inte att jag kunde ha dom eftersom att det var stl 34 (tror jämt att jag har större storlek än jag har, köper alltid stora byxor, skor, tröjor, ja, allt) men se det kunde jag! Härligt :)
Hittade en tröja på gina också, för 49kr.
Betalade kontant för en gång skull. Jag gav kassörskan en 100lapp & fick en krona tillbaka, först tänkte jag inte på det, men sen kom jag på att jag fick för lite pengar, så jag sa till & då sa hon "ja, just ja!" Såg hur hon skämdes, men jag tyckte mest att det var lite roligt bara.
Kommer ihåg en gång när jag handlade & fick tillbaka mer pengar än vad jag gav från början. Räknade pengarna när jag gick därifrån & upptäcke det, så jag gick tillbaka & gav tillbaka pengarna jag fick extra, tacksam blev hon som stog i kassan då! :)
På kvällen kom Lizze hit, men hon satt mest uppe på min lillebrors rum & spelade gitarr med honom, musiknördarna!
Byxorna :)
Tröjan har jag ingen bild på än.
PS. Lägg märke till Hampus hand till höger på bilden ;)


Svar på frågestund

E - född -95 och blivande mamma ;
-Var det ett enkelt val när det gällde om du skulle behålla eller inte när det gäller bebis nr 2?
-Vill du inte fixa en utbildning, jobb, mer stadig ekonomi innan nästa barn egentligen?
:)

sv: Nej, det var verkligen inte ett lätt val, vi satt i många timmar & diskuterade hur vi skulle göra, vägde för- & - nackdelar & till slut kom vi fram till att vi ville behålla.
Jo, det vill jag, hade inte en tanke på att få ett till barn förrän jag gått ut skolan i alla fall, men nu blev det såhär & det gäller ju att göra det bästa av situationen :)

Anonym ;
-hur många vet om att du väntar ett till barn?
-och vad tycker de som vet om det?
-kan du lista upp Hampus utveckling, vad han hittills har lärt sig och sånt? gärna datum för när han lärde sig det också. (ex: första tanden, krypa, sitta, stå, mage till rygg, rygg till mage o.s.v.)
-vad vill du att nästa barn ska heta och vad tror du att det är för kön?
-vad heter hampus i mellannamn?
-hur har du råd med hampus och sen det nya barnet utan jobb och utbildning?
-är det samma pappa till barnen och vad säger han om allt?
- vill du bli känd genom att vara "ung mamma till två barn"?
Det var nog allt jag undrade :) lycka till och ha det bra! (=

sv:- oj, det är ganska många. mina närmsta vänner, pappa & min lillebror & i alla fall dom som jag har berättat för själv.
-Lite olika, men alla säger att det kommer gå bra.
-Ja, det kan jag absolut göra! Kan göra ett inlägg om det senare :)
- Vi har funderat lite på det där, Edwin/Eddie & Nathalie är dom som vi gillar mest just nu. Både jag & Richard tror att det är en flicka, men (även om jag skäms över det) så önskar jag nog mig en pojke till, men självklart blir jag lika glad om det är en tjej :)
- han heter Hampus Richard Peter.
- Det är privat. Men jag kan säga som så att min pappa kommer inte betala något.
Vi har köpt ALLT till Hampus själv, förutom bilstolen som var en julklapp från pappa.
Vi kommer att klara av det ekonomiskt men visst, det blir ju inget lyxliv dom första åren direkt.
-Ja, det är samma pappa. Han tycker att det ska bli lika roligt som jag tycker.
-Känd vill jag inte bli, skriver bloggen för min egen skull & för mina vänners & för Hampus & Ärtan i framtiden, men visst är det alltid roligt med flera läsare :)


Anonym ;
och en till fråga.. (=
är någon av dina graviditeter planerade? (=
ps. tycker inte att det är något fel med det bara för att man är ung.. alla bestämmer själv när de vill skaffa barn (=

sv: Nej Ärtan var inte ens i närheten av planerad.
Hampus var inte direkt planerad, men inte oväntad heller då vi inte använde något skydd.

Anonym ;
var det ett gemensamt beslut att behålla "ärtan"?

sv: Ja, det var det :)

Josefine ;
Vad var din första tanke när du fick reda på den här graviditeten? Tänkte du på abort? Har följt din blogg sedan du var gravid med Hampus så det här ska bli kul :D

den här frågan hörde inte till frågestunden men jag svarar på den här i alla fall.
Sv: Hela historien om hur jag fick veta hur jag blev gravid är ganska rolig faktiskt, men jag ska nog skriva ett separat inlägg om det senare om någon är nyfiken?
Först blev jag jättechockad, stog & tittade på testet i flera minuter (kändes som en timme),
& sen började jag gråta.
Jag undrade varför det just skulle hända mig? & jag var inte alls beredd på det.
Men Richard tröstade mig då & sa att det kommer gå bra, & bra är det ju nu :)
Ja, vi bestämde först att vi skulle göra abort.

Emma - mamma till Hugo ;
Slänger in några frågor eftersom jag är ny läsare och nyfiken ;) 1. Var bebis nr 2 planerad? 2. Vad sa era föräldrar om att ni var gravida första och andra gången? 3. Hur gammal är din pojkvän? 4. Hur länge har ni varit tillsammans? 5. Hur bor ni och hur klarar ni er ekonomiskt? 6. Har du ammat Hampus någonting? Kram :)
sv: Vill först börja med att säga att jag älskar din blogg & har alltid gjort, jag har följt den i lite mer än 1 år nu :)
1. Nej, jag tog minipiller (varje dag!) men det fungerar ju bevisligen inte till 100%.
2. Vad Richards föräldrar sa vet jag inte riktigt eftersom att jag inte var med när han berättade, men jag vet att hans mamma blev rätt så arg första gången, men nu andra gången har hon mest tyckt att det ska bli roligt.
Första gången så blev min pappa bara orolig för hur allt skulle gå, men han stöttade mig hela tiden i mitt beslut, även om det inte var det valet som han egentligen ville att jag skulle göra(även om han aldrig sa det rakt ut). Den här gången sa han att som man bäddar får man ligga & att det är helt mitt beslut eftersom att det är min familj det handlar om.
3. Han är 93:a, han fyller 18 år i november.
4. Snart 2 år (22 oktober) :)
5. Just nu bor vi i olika hus, men planen är att vi ska flytta ihop nu, den andra frågan har jag svarat på längre upp :)
6. Ja, det har jag :)
Jag ammade honom heltid tills han blev 4 månader & då fick han börja med småportioner & i samband med det så började han rata brösten så han fick ersättning då & då, men jag ville inte ge upp! Jag lyckades amma han tills han blev lite mer än 7 månader, hade egentligen velat amma mer, men det ville inte lilleman ;)
kram :)

Anonym;
vem är pappan? 
är ni fortfarande tillsammans?
sv: Han heter Richard & ja, vi är fortfarande tillsammans.
PS. Ni med blogg fick en länkning ;)


Fler besökare?

Vill du ha fler besök på din blogg?
Klicka dig då in på den här länken & registrera din blogg :)
http://www.bloggriket.se/


Om vi inte vaknar upp ur drömmen För bara döda fiskar går med strömmen

Igår var vi med Lizze i forsbacka.
Vi var till en lekpark & lekte lite, sen tänkte vi gå ner till ladis (en badplats) & doppa fötterna i sjön eftersom att det var så himla fint väder.
Men självklart försvann solen när vi kom dit & så började det regna, så det blev ett kortvarigt besök men tro på fan att solen kom fram igen & allt regn var som bortblåst så fort vi kom därifrån, typiskt!
Idag ska jag & Hampus in till stan & träffa Anna & Nellie, vi ska ta en fika på wayne's & sen har jag lite saker som jag måste köpa (bl.a en present till min kära far).

Nyvaken brud.


Svar på en fråga :)

Anonym om v.13 (12+2):
hej en fråga bara (=
förra tisdagen stod det på UL bilden (tagen 12/7-11) att du var i vecka 11+0, borde du inte gå in i vecka 12+0 idag då, den 19/7-11 ? enligt ditt inlägg är du ju i vecka 12+3 idag, men enligt UL bild enligt 12+0 idag :P

sv: eftersom du är anonym så gör jag ett inlägg av svaret.
Jo, jag vet att det stog 11+0 på bilden men hon som gjorde vul sa då att jag var i v.11+3 & det stämmer med senaste mens & sista vul (då jag fick veta vilken vecka jag var i, någon gång i v.8)
så jag räknar efter det & inte efter det som står på bilden, så får vi se vad dom säger på RUL 7 september :)


v.13 (12+2)

Vecka 13

Kroppen:
Nu börjar den andra delen av graviditeten och känslan av att vänta barn har ofta infunnit sig. Du känner dig lite lugnare, då största risken för missfall är över.
Det är rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Nu brukar illamåendekänslorna och den värsta tröttheten avta. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att skilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket troligt att det är just fostret som rör sig.
Tänk på att ta hand om dig själv och vila lite extra. Arbete och fysisk aktivitet är helt ok, men undvik stress. 

Fostret: Benvävnad skapas och revben kan ses på ultraljud. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och fostret börjar röra på bröstkorgen som om det andades, men syret kommer genom blodet. Att fostret tränar att andas i vatten är bra för lungorna, från samma ögonblick barnet kommer ut och navelsträngen klipps av så måste andningen fungera perfekt. Vattnet trycks ut ur lungorna precis vid förlossningsögonblicket och från att vara vattenvarelse börjar barnet andas luft genom munnen och näsan. Hos flickorna finns nu miljoner ägganlag i de omogna äggstockarna och pojkarna börjar bilda manligt könshormon.
Egna anteckningar/bild:
Har fortfarande bara gått ner i vikt, men det kommer nog snart.
Kanske har tur & slipper gå upp 30(!)kg som sist ;)
Dålig bild, men det är den enda jag har just nu.


älskade lilla människa

Här har ni bilden jag fick på mini!
Jag har varit så yr på senaste, allt blir svart för ögonen så fort jag står upp mer än 5 minuter,
det är verkligen läskigt!
Älsklingen har beordrat mig att bara vila den här veckan & inte stressa. Han är så överbeskyddande.
Jag minns när jag var gravid med Hampus & jag hade varit på affären & handlat mjölk & var påväg hem & då pratade jag med honom i telefon, så blev han jätteorolig & sa att jag inte fick bära mjölk för att jag inte fick bära tugnt när jag var gravid ;)
Klockan är sent nu & jag borde egentligen sova
men jag kände för att uppdatera så jag var "tvungen" att göra det först.
Men god natt på er nu!


Uppdatering av designen



Dålig uppdatering

Förlåt för att jag inte har uppdaterat.
Jag mår skit rent ut sagt.
Orkar inte med bloggen nu.
:/


Chockad lillebror

Ska börja med att säga att jag ringde MVC idag, fick en tid först 16 augusti för att den barnmorskan som jag ville ha (hon som jag hade med Hampus) gick på semester nu, men vad gör det?
Fick även boka in ultraljud idag så den 7 september ska jag dit, tur att jag fick komma in igår för det är ju jättelångt dit!
Jag kommer vara i v.20 då.
Men nu till det inlägget skulle handla om:
Jag berättade för min lillebror nyss genom att visa han bilden jag fick.
Han blev lite chockad! Men först förstod han inte så han ba" jaha, va fint" & sen gick det upp för honom"Va?? En till?"
Haha!


Våran dag

Varit på sjukhus är faktiskt inte det enda jag gjort idag. Var till optikern på morgonen (äntligen linser igen!) , sen gick jag på stan med Lizze.
Hon köpte en gitarr & så åt vi på österns pärla,
det var strax innan vi kom dit som jag fick så ont, men jag försökte ignorera så gott det gick men tillslut orkade jag inte så jag ringde när jag var där.
Så vi var ju tvugna då att gå ut i regnet, och tro mig, det var inte lite regn heller, det verkligen öste ner! Plus att det åskade och åskvädret var precis i stan där vi var.
Men brottom som vi hade så fick vi gå igenom regnet, vad man önskade att man var Hampus då ;)
Sorry för osamanhängande text men jag är supertrött.
Egentligen borde man väll inte blogga då, men jaja.
God natt!
Från midsommar


Sjukhusbesök

Var till sjukhuset idag.
Jag har haft en känsla av att bebis inte levde & idag fick jag jätteont i magen så jag ringde till gynmot. & fick komma in nästan direkt.
Gjorde ett vul & oj, vad nervös jag var!
Men fick se ett tickande hjärta & en bebis som levde rövare ;)
Fick en dag plus också så är i v.11+3 istället för 2.
Bild fick jag också, ska scanna in den sen så ni kan få se.
Köpte även en doppler idag, kunde inte låta bli!
Inga problem med att hitta hjärtljuden & det var så himla mysigt, dock ska man ju inte använda den varje dag.
Men kanske en gång varannan vecka eller så.
Men nu är maten klar & jag är suuperhungrig!
Hörs
Just ja, har inte ringt MVC än för inskrivning!
Ska göra det imorgon tänkte jag men deras tlf tider är helknäpp!
Bara 9-10 eller har jag fel information?


bob marley

Who are you to judge the life I live?
I know I'm not perfect & I don't live to be.
But, before you start pointing fingers, make sure your hands are clean.
Who are you to judge the life I live?
I know I'm not perfect & I don't live to be.
But, before you start pointing fingers, make sure your hands are clean.


Frågestund!

Nu är det dags för frågestund här på bloggen så fråga på!
Inga frågor är för dumma.
Jag vet inte när jag avslutar frågestunden, vi får se :)


Bilder från igår

Var hemma hos mina kusiner igårkväll, var där & fikade :)
Hampus blev skjutsad i en gåvagn, mycket uppskattat ;)
Hampus & min farbors minsting, hampes nya bästis ;)
Somnade hos morfar efter allt bus!
På vägen ut möttes man av detta, haha, dom hade hängt upp massa saker i trädet, gosedjur (på bild), skateboard, filtar, & massa mer, men detta var jag bara tvungen att ta kort på.
Dom menade ju det inte så, men, ni förstår. ;)
Hemma igen :)


Dagens mamma



Underbar & älskad av alla

Lite gamla bilder, men ändå!
Min lilla kille :)


v. 12 (11+0)

Bebis

Drygt 6 cm lång och väger 9 till 13 g. Man använder bebisens mått för att se vilken graviditetsvecka du är i, eftersom de flesta bebisar är lika långa den här tiden. Det går att höra bebisens hjärtljud. Naglarna har vuxit ut på både fingrar och tår och din bebis har hår på kroppen, (s.k. lanugohår). En del bebisar kan redan nu klia sig, suga på tummen, sträcka ut armarna och sträcka på sitt lilla huvud.

Hjärnan har två kritiska utvecklingstadium, det ena är mellan vecka 12 och 18 och det andra är mellan vecka 24 och 36. Äter du mediciner? Tala med din barnmorska om det nu, för fel mediciner vid graviditet kan skada din bebis nu och för all framtid.

Du

När den tolfte veckan är över känner de flesta gravida ett lugn och att det är dags att berätta för vänner och familj. Forskning har visat att det är de 12 första veckorna som är de mest kritiska i fostrets utveckling. Illamåendet avtar, vikten har för de flesta ökat med 1,5 och 4 kg. Vikten beror förstås på hur pass illa du har mått. Livmodern tar upp hela bäckenet nu och kommer när graviditeten når mot sitt slut vara ända upp i revbenen.




Lördagsmys

Bebis är nerbäddad & äntligen är det dags för lite lördagsmys i soffan.
Film: 300
"Godis": Danomino Yoghurt & pärondryck, mums!


Lite att se fram mot!

bokat & klart, biljetterna är uthämtade & allt.
På torsdag ska jag & min storasyster gå, längtar!
Vi ska se den i 3D :)
Bokat & strax betalat.
Någon mer som ska dit? :)


En vanlig dag

Oj, var det jag som var trött igår eller? Haha, ville bara få iväg inlägget som jag skrev igår för jag höll på att somna hela tiden, därför blev det som det blev.
Jag var helt slut!
Det hela blev inte bättre av att lilleman vaknade var 20:e minut & började skrika & hans napp som han sov med var vit så den smälte in med lakanet, höll på att bli galen!
Vid 4 orkade jag inte hålla på mer så jag gav upp & gjorde en flaska välling till honom.
Självklart somnade han om efter det & sov sen till 8.
Hampus slutade äta på nätterna för ca 2 månader sen & därför så ville jag inte mata han i första taget, men han har ätit så dåligt om dagarna så han behövde det väll.
När Hampus har vaknat så ska vi iväg till köpis & handla lite mat & så, sen ska vi hem & då blir det städtime, finns det något tråkigare måste?
Ska väll svara på lite kommentarer & kolla min mail & så medans jag väntar.
Hörs!
Min älskade lilla kladdgris igår :)


mobilbloggar: good night


Jag har inte kunnat blogga på hela dagen eftersom att det inte har funnits tid för det. På förmiddagen kom Richard hit (Hampus pappa). sen på eftermiddagen åkte lillkillen &jag in till bollan & spelade kubb & fikade med några. Hampus tyckte det var speciellt roligt att sitta i gräset & slita ;)
Sen så har vi kollat på 2 filmer, jag och far min. käkat thai har jag också gjort. wokade nudlar och jordnötter. supergott ! jag åt ca 1/4 själv. gav bort 2/4 till pappa och spara resten till och jämfört. när . det här kommer ni inte fatta något av eftersom att jag somnar till. måste sova. natt

rubriken får bli ingen rubrik

ligger i soffan och tittar på extrema samlare medans hampus sover på min mage. Mys!

motsatsen till rolig är det orolig?

Ikväll ska jag skriva ett inlägg & berätta vem jag är, vem Hampus är, & lite om bebis i magen (även kallad ärtan).
Inte just nu, för det finns det inte tid för, eller kanske man skulle ha en frågestund istället?
Tycker texter där jag berättar vem jag är är så jobbigt att skriva, så jag kommer ändå bara skjuta upp det!
I alla fall så var det inte det jag ville skriva om nu.
Jag har haft sån dålig aptit dom senaste veckorna, kan nästan bara äta kall mat, typ yoghurt, mackor osv.
Kakor & andra sötsaker får jag inte alls ner, jag som älskar sådant i vanliga fall men nu är det bara äckligt.
Mår illa när jag inte äter, mår illa för att jag äter, hur länge ska det pågå?
Att jag inte har kunnat äta så bra har resulterat i att jag har gått ner massor i vikt & det är jag lite orolig för, Har gått ner 4kg bara den här veckan.
Men det syns i alla fall inte på magen, den putar som aldrig förr, eller jo, men ändå.
När jag var gravid med Hampus gick jag upp jättemycket i början, 10kg på 3 veckor, det ni!
Fick också mage fort & det går fortare den här gången, kan ju visa lite bilder från magen med Hampus så får ni avgöra själva om ni tycker att min mage kom fort eller inte.


Extra sovtid + extra egentid, härligt!

Lillamannen har somnat så jag passar på att sitta lite vid datorn,
Har lite som jag vill skriva men då det handlar om 2 olika saker så blir det 2 inlägg istället för 1.
Igår fick jag äntligen träffa mina små kusiner.
Två av mina mostrar har fått barn det här året, så små dom var!
Hade helt glömt bort riktigt hur små, tänk att Hampus har varit mindre än dom?
Han var ju bara en liten räka när vi åkte hem från bb, 2900g & 50cm, nu väger han mer än 3x så mycket ;)
Tänk så fort dom växer dom små, helt sjukt & underbart.
Hampus somnade i alla fall när dom åkte vid 4 & sov då ända till halv 8(!), jag trodde att han skulle vara vaken länge, länge, länge då, men nejdå, han somnade vid 10 & sov ända tills 9 imorse!


Bloglovin'

Följ min blogg med Bloglovin

Dagens mamma & son

Dagens mamma:
Dagens slappare:


I like...

1. fått, syster min köpte på vero moda.
2. Köpt, samma dag som Hampus kräkolycka ;) Från Gina.
3. Köpt på Gina.
"BH:n" behöver ni inte se, det är en vanlig svart liten tubtopp, superskön! Från Vero moda den också.


Trött var det ja

Ligger här i sängen & önskar jag var död, haha, inte riktigt så illa är det men nästan!
Har så fruktansvärt ont i benen så att jag inte kan sova.
Jag får alltid så när jag är trött & har varit vaken för länge så egentligen är det ju mitt fel,
men nu kan jag inte sova bara för det & enda sättet att få bort det onda är att sova.
Jävla i-landsproblem det här.

Idag har jag träffat Anna, hennes lilla Nellie & Annas mamma.
Dom var hit en liten stund så Hampus & Nellie kunde leka lite, bäsarna tyckte nog det var roligt trots att dom försökte slita tag i varandra & ta varandras leksaker ;)
Senare så kom Jossan hit, vi var iväg en sväng till köpis & åt på IKEA & så gick vi runt & kollade lite.
Hittade 2 plagg på rean som jag köpte (till mig själv för engångsskull). Nöjd!

Jag fick även 2 paket idag av min storasyster, en tröja & en BHgrejs, tack!
Tänkte att jag skulle visa det jag fick & köpte men då min kamera har blivit misshandlad av en viss liten kille (Hampus), min mobilkamera inte riktigt vill fungera just nu & jag är alldeles för lat för att gå upp & hämta systemkameran så skjuter jag upp det till senare. Ni överlever.

Nu har benonten försvunnit lite så jag ska ta & sova.
God natt!


Hampus, Hampus, Hampus

Var iväg till köpis idag.
Lillkillen satt lugnt i vagnen hela vägen & jag vandrade & var borta i mina tankar & dagdrömde, så jag märkte inte alls vad Hampus hade gjort.
Han hade spytt ner hela sig, *suck!* Orkade inte gå hem igen så jag slank in på en affär & köpte en nya kläder till honom, busen!
Haha, tur för han att han är söt :)
Efter ombyte.




Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Spela poker, casino, bingo m.m online. Massor av bonusar på Bonusar inom Poker, Casino, Slots med mera - PokerCasinoBonus